Макаренко
Антон Семенович — український педагог, письменник.
Народився 13.03.1888 р. у м. Білопілля Сумської області. Після
закінчення Кременчуцького міського училища і педагогічних курсів при
ньому (1905), вчителював у містечку Крюкові і на станції Долинська
(1911-1914). У 1914-1917 pp. навчався у Полтавському учительському
інституті. Протягом трьох років завідував міським початковим училищем
у м. Крюкові. З вересня 1920 р. був призначений керівником (фактично
став організатором) трудової колонії для малолітніх правопорушників
і безпритульних у с. Ковалівка під Полтавою. З березня 1921 р. колонія
носила ім’я М. Горького. З 1927 р. педагог поєднував роботу в колонії
з організацією дитячої трудової комуни ім. Ф. Дзержинського
у передмісті Харкова. У 1935-1937 pp. працював у Києві заступником
начальника відділу трудових колоній Народного Комісаріату внутрішніх
справ УРСР. У 1936 р. за сумісництвом керував колонією для
неповнолітніх у м. Бровари під Києвом. З 1937 р. жив у Москві,
займаючись літературною і суспільно-педагогічною діяльністю.
Макаренко створив наукову методику виховної роботи з дитячим
колективом, поєднання навчання з продуктивною працею, моральним,
фізичним і естетичним вихованням. Багато зробив для розвитку теорії
сімейного виховання. У процесі перевиховання асоціальної молоді, до якої
педагог підходив з гуманістичним прагненням знайти позитивні якості
і задіяти творчий потенціал, реалізував виховний принцип «проектувати
найкраще в людині». Розкрив педагогічну роль таких суспільних чинників,
як середовище, колектив, сім’я у формуванні особистості, встановив
співвідношення мети й засобів виховання, зовнішніх і внутрішніх
стимулів організації життя колективу й особи, окреслив основи етичної
концепції, яка базувалася на ідеї суспільної відповідальності. Свій
досвід і педагогічні погляди Макаренко виклав у творах «Марш 30-го року»
(1932), «Педагогічна поема» (1932-1935), «Книга для батьків» (1937),
«Прапори на баштах» (1938) та ін.
Зміст свого педагогічного досвіду Макаренко визначив принципом
«якомога більше вимогливості до людини і якомога більше поваги до неї».
Помер Антон Семенович від серцевого нападу в Москві 01 квітня 1939 р.
Педагогічна творчість Макаренка за своїм змістом стала органічною
складовою реформаторських пошуків міжнародної педагогіки поч. XX ст.,
а Антона Макаренка визнано одним із класиків виховання світового рівня.
Красномовне свідчення: на початку 2000 року Німецьке товариство наукової
педагогіки внесло «Педагогічну поему» до списку 10 найвизначніших
педагогічних книг ХХ століття.
Праці А.С. Макаренка
|
Макаренко А.С. Педагогические сочинения: в 8-ми т. / А.С. Макаренко;
Сост.: Л. Ю. Гордин, А.А. Фролов.- М.: Педагогика, 1983-1986. |
|
Макаренко А.С. Избранные произведения: В 3-х т. / А.С. Макаренко;
Редкол. Н.Д. Ярмаченко (пред.), Л.Н. Проколиенко, М.И. Мухин и др.- К.:
Рад. школа, 1983-1984. |
|
Макаренко А.С. Педагогічна поема / А.С. Макаренко; Ред. В.І. Ковальчук.- К.: Рад. школа, 1973.- 508 с. |
|
Макаренко А.С. Методика виховної роботи.- К.: Рад. шк., 1990.- 366 с. |
|
Макаренко А.С. Книга для родителей: К 100-летию со дня рождения А.С.
Макаренко / А.С. Макаренко; За ред. Ю.В. Василькова.- М.: Педагогика,
1988.- 304 с. |
|
Макаренко А.С. С любовью и тревогой: Сборник / А.С. Макаренко;
Сост., вступ. ст., прим. А.К. Губко.- К.: Изд-во УСХА, 1989.- 368 с. |
|
Макаренко А.С. Воспитание гражданина / А.С. Макаренко; Сост. Р.М. Бескина, М.Д. Виноградова.- М.: Просвещение, 1988.- 304 с. |
|
Макаренко А.С. Марш 30 года / А.С. Макаренко; Сост. и авт. коммент. В.Г. Бейлинсон .- М.: Просвещение, 1988.- 287 с. |
Література про А.С. Макаренка
|
Спадщина А.С. Макаренка і педагогічні пріоритети сучасності:
1991-2008 рр.: до 120-річчя від дня народження: біобібліогр. покажч. /
Акад. пед. наук України, Держ. Наук.-пед. б-ка України ім. В.О.
Сухомлинського, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, Полтав. Держ. Пед.
ун-т ім. В.Г. Короленка; упоряд.: І.О. Іванова, Т.В. Лога . — К., 2008.
— 182 с. — (Серія «Видатні педагоги світу»; Вип. 4). |
|
А.С. Макаренко (1888-1939) // Історія української школи
і педагогіки: Хрестоматія / Уклад. О.О. Любар; За ред. В.Г. Кременя.-
К.: Знання, 2005.- С. 431-445. |
|
Макаренко Антон Семенович // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук
України; гол. ред. В.Г. Кремень.- К.: Юрінком Інтер, 2008.- С.471-472. |
|
Макаренко Антон Семенович // Гончаренко С.У. Український
педагогічний енциклопедичний словник / С.У. Гончаренко.- Рівне:
Волинські обереги, 2011.- С.268-269. |
|
А.С. Макаренко // Історія педагогіки / За ред. М.С. Гриценка.- К.: Вища школа, 1973.- С. 372-386. |
|
Антон Семенович Макаренко. Життя і творчість у документах,
фотографіях, ілюстраціях / Упоряд. П.Г. Лисенко, І.С. Убийвовк.- К.:
Рад. школа, 1978.- 160 с. |
|
Ніжинський М.П. Життя і педагогічна діяльність А.С. Макаренка / М.П. Ніжинський .- К.: Рад. школа, 1967.- 304 с. |
|
Педагогічно-меморіальний музей А.С. Макаренка. Путівник / Автор тексту П. Г. Лисенко.- Х.: Прапор, 1973.- 36 с. |
|
Нежинский Н.П. А.С. Макаренко и педагогика школы / Н.П. Нежинский.- К.: Рад. школа, 1976.- 262 с. |
|
Нежинский Н.П. А.С. Макаренко и современная школа / Н.П. Нежинский.- К.: Рад. школа, 1970.- 312 с. |
|
Ярмаченко М.Д. Сучасність педагогічної спадщини А.С. Макаренка /
М.Д. Ярмаченко .- К.: Т-во «Знання», 1988.- 48 с. — (Сер.7
«Педагогічна»; № 3). |
|
Ярмаченко Н.Д. Педагогическая деятельность и творческое наследие А.С. Макаренко / Н.Д. Ярмаченко.- К.: Рад. шк., 1989.- 191 с. |
|
Макаренко советует родителям / Сост. Е.С. Долгин .- М.: Знание, 1970.- 80 с. |
|
Козлов И.Ф. Педагогический опыт А.С. Макаренко: книга для учителя /
И.Ф. Козлов; Сост. и авт. вступ. ст. В.М. Коротов .- М.: Просвещение,
1987.- 159 с. |
|
Костелянец Б. «Педагогическая поэма» А.С. Макаренко / Б. Костелянец.- Л.: Худож. лит., 1977.- 112 с. |
|
Кубраков Г.М. По заветам Макаренко: Кн. для учителя / Г.М. Макаренко.- М.: Просвещение, 1987.-120 с. |
|
Павлова М.П. Педагогическая система А.С. Макаренко и современность / М.П. Павлова.- М.: Высш. школа, 1980.- 287 с. |
А.С. Макаренко на сторінках періодики
— Ващенко Т.Г. Методологічні підходи А.С. Макаренка до дослідження
педагогічних явищ // Педагогіка і психологія.- 1996.- № 1.- С. 25-29;
— Бех І.Д., Вознюк О.В., Левківський М.В. Деякі аспекти нової
виховної парадигми (в контексті творчості А. С. Макаренка) // Педагогіка
і психологія.- 2001.- № 1.- C. 5-17;
— Сметанський М. Проблема виховання особистості у колективі
в теоретичній спадщині А.С. Макаренка та В.О. Сухомлинського // Рідна
школа.- 2002.- № 8-9.- C. 16-18;
— Бойко А.М., Дем’яненко Н.М. Педагогічна спадщина А. Макаренка
в контексті загальнопедагогічної підготовки вчителя // Педагогіка
і психологія.- 1998.- № 1.- C. 162-168;
— Ярмаченко М.Д. А. Макаренко і світова педагогіка ХХ ст. // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C. 5-12;
— Зязюн І.А., Кривонос І.Ф., Тарасевич Н.М. Гуманістична сутність
майстерності А. Макаренка-вихователя // Педагогіка і психологія.- 1998.-
№ 1.- C. 18-43;
— Гриценко Л.І. Ціннісні орієнтації в педагогіці А. Макаренка: ґенеза
і сутність // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C.45-53;
— Хромова О.Л., Кравченко Т.В. Концепція родинного виховання
А. Макаренка і сучасність // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.-
C.58-65;
— Пилипчук В.В. Дидактичний пошук А. Макаренка // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C. 71-76;
— Окса М.М. А. Макаренко про цілісність змісту педагогічної діяльності // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C. 77-81;
— Фролов А.А. Концепція педагогіки А. Макаренка // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.-C. 95-102;
— Гриценко Л.І. А. Макаренко про гуманну роль соціуму в розвитку
особистості // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.-C. 103-107;
— Синьов В.М. Вплив творчої спадщини А. Макаренка на розвиток
вітчизняної та світової пенітенціарної педагогіки // Педагогіка
і психологія.- 1998.- № 1.- C. 128-132;
— Пащенко В.О. А. Макаренко. Релігія. Церква. Новий підхід до старої
проблемии // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C. 137-146;
— Куторжевська Л.І., Шохін В.П. Творче використання педагогічного
досвіду А. Макаренка в умовах школи-інтернату // Педагогіка
і психологія.- 1998.- № 1.- C.155-158;
— Хомич Л.О. Реалізація ідей А. Макаренка в системі
психолого-педагогічної підготовки вчителя початкових класів //
Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C. 168-176;
— Дичек Н.П. Моральні цінності етики А. Макаренка в тлумаченні
англомовних дослідників // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.-
Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C. 176-183;
— Кривонос І.Ф. Педагогічні ідеї та досвід А. Макаренка в контексті
світової педагогіки // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C.
185-188;
— Гриценко Л.И. Деятельностная основа педагогики А.С. Макаренко // Педагогика.- 2010.- № 8.- C. 79-84;
— Крамущенко Л.В. А. Макаренко в професійній долі польських педагогів // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- C.204-208;
— Данилова Л.О. А. Макаренко і світова педагогіка: проблеми музейного
відображення // Педагогіка і психологія.- 1998.- № 1.- с.228-235;
— Илалтдинова Е.Ю. Наследие А.С. Макаренко в 1953 — середине 1970-х гг. // Педагогика.- 2011.-№ 7.- C. 93-101;
— Фролов А.А. Административное управление и самоуправление в педагогике А.С. Макаренко // Педагогика.- 2011.- № 10.- C.57-65;
— Илалтдинова Е.Ю. Наследие А.С. Макаренко: производственный труд учащихся // Народное образование.-2011.-№ 5.- C.90-94;
— Никольская Н. Сторонники трудового воспитания продолжают дело
своего великого учителя. ІХ Международный конкурс трудовых школ имени
А.С. Макаренко // Народное образование.- 2011.- № 6.- C. 91-96;
— Кушнир А.М., Аксенов С.И. Школьный мини-технопарк в опыте А.С. Макаренко // Народное образование.- 2012.- № 2.- C. 73-81;
— Фролов А.А., Илалтдинова Е.Ю. Приоритеты педагогики А.С. Макаренко:
освоение наследия // Народное образование .- 2012.- № 5.- C. 267-272;
— Илалтдинова Е.Ю. Наследие А.С. Макаренко в отечественной
педагогике: направления освоения и разработки // Народное образование .-
2012.- № 6.- C. 229-235;
— Аксенов С.И. Педагогизация детско-взрослого производства в опыте
А.С. Макаренко // Народное образование.- 2012.- № 7.- C. 255-258; (за матеріалами ВІППО)
|