Роль шкільної бібліотеки в навчальному процесі «Школа - це перш за все, книга, а виховання - перш за все, слово, книга і живі людські відносини ». В.А. Сухомлинський Бібліотека в школі ... Що це? Інформаційний,
освітній, культурно-дозвільний елемент освітнього середовища. Це
безсумнівно. Кожна бібліотека виробляє свою стратегію розвитку.
Відмітна особливість шкільної бібліотеки - функціонування її як
соціальної системи в рамках іншої соціальної системи. У зв'язку з цим,
вона виконує 80% потреб освітньої установи. Школа
ставить завдання - створити умови для розкриття творчого потенціалу
дитини. Бібліотека, будучи елементом освітнього середовища, здатна
активізувати творчий, інтелектуальний потенціал дитини. Головне
завдання будь-якої шкільної бібліотеки як інформаційного центру є
надання допомоги учням і вчителям у навчально-виховному процесі. Без хорошої бібліотеки школа не зможе виконувати на високому рівні свої освітні та виховні функції. Шкільна бібліотека надає інформацію та ідеї, необхідні для успішного існування в сучасному інформаційному суспільстві, де знання відіграють найважливішу роль. Шкільна бібліотека прищеплює учням потребу в постійній самоосвіті, розвиває уяву, виховує громадянську відповідальність.
І першокласник, і випускник школи, і педагог, і директор навчального
закладу залучені до загальної орбіти, ім'я якої освіта. Доведено, що
співпраця бібліотекарів і вчителів сприяє підвищенню рівня грамотності
учнів, сприяє розвитку навичок читання, запам'ятовування, а також
виробленню вміння користуватися інформаційно-комунікативними
технологіями. Взаємодія бібліотекаря і читача-школяра будується на
принципах «педагогіки співтворчості», де бібліотеці відводиться активна
роль. Формування стійкого інтересу до книги, виховання культури читання, розвиток творчого мислення здійснюється бібліотекою з допомогою інноваційних і традиційних методів особистісного і читацького розвитку. Це перш за все індивідуальна робота, побудована у формі діалогу. Друге - позаурочне життяшколяра. Саме в ній проявляється емоційна, духовна сторона життя дитини. Психологи говорять про те, що розвиток особистості відбувається лише в процесі діяльності самої людини.
У роботі шкільної бібліотеки можна виділити ряд факторів, що сприяють
формуванню активної читацької діяльності, готовності дитини творити,
реалізувати свій творчий потенціал. 1) Часовий фактор чи чинник
часу. Бібліотекар і дитина знаходяться поруч протягом одинадцяти років, що
дозволяє спостерігати за розвитком дитини. 2) Особистісний чинник - чинник причетності, співпереживання. Бібліотекар і дитина. Їх відносини складаються на особистісному рівні (рішення проблемспілкування, самотності і ін) 3) Фактор співробітництва. Бібліотекар працює разом з іншими вчителями. Це дозволяє бачити в дитині не тільки читача, а й учня. 4) Фактор - читацький досвід бібліотекаря і його вплив на читача - дитине. Шкільна бібліотека є сьогодні необхідною ланкою освітнього середовища, тобто і сама є те матеріальне й духовне середовище, здатне активізувати творчу діяльність дітей і дорослих. Бібліотеки існують тисячі років. З незапам'ятних часів вони були хранителями духовних багатств суспільства, помічниками всіх, хто ними користувався. З часом змінюється людина; розвивається наука і техніка; ускладнюються шкільні програми; іншими стають діти, але людство так і не придумало кращого способу для розвитку свого ж інтелекту, ніж читання. Але сьогодні книга вже перестала бути єдиним джерелом знань. Відео-та аудіоматеріали, комп'ютерні мережі і програми зруйнували її інформаційну монополію і все активніше впроваджуються в усі галузі знань. У добре всім нам відомій газеті «Бібліотека в школі» одна зі статей починалася словами: «Як« поет
у Росії більше, ніж поет »(Є. Євтушенко), так бібліотека в школі
більше, ніж просто бібліотека». І не тільки шкільна, а й будь-яка
навчальна бібліотека. Успішна організація
навчально-виховного процесу складається з багатьох чинників. Одним з
них є і шкільна бібліотека, яка сьогодні повинна стати основною ланкою
забезпечення необхідною інформацією як вчителів, так і учнів. (З інтернету)