Інформаційно-бібліотечний
Субота, 28.12.2024, 18:36
» Меню сайта
» Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Головна » 2013 » Лютий » 16 » І вкотре про історію та літературу…
17:21
І вкотре про історію та літературу…

  Державна наукова установа "Інститут інноваційних технологій і змісту освіти" надає роз'’яснення щодо розміщених в деяких ЗМІ критичних зауважень про методичний посібник для вчителів історії України та Росії, навчальні програми з історії, внесення змін до програми ЗНО з історії України на 2013 рік, вивчення літератури в загальноосвітніх закладах України.

Щодо методичного посібника для вчителів історії України та Росії

Відповідно до рішення підкомітету з питань гуманітарного співробітництва Українсько-Російської міждержавної комісії було підписано наказ МОН «Про утворення робочої групи для розробки спільного посібника з проблем історії України та Росії» (наказ від 12 грудня 2010 р. № 1262).

Виходячи зі стратегічного партнерства між Україною та Російською Федерацією, взаємоповаги українського та російського народів, поваги до європейських цінностей та власного бачення національної історії кожної з сторін та враховуючи досвід країн Європейського Союзу із погодження курсів національної історії, робоча група українських вчених, методистів, вчителів розробляє методичний посібник для вчителів історії загальноосвітніх шкіл України та Російської Федерації.

З огляду на новітні досягнення сучасної історичної науки України, Росії та на основі відмови від аргументу сили в спірних питаннях історії, відмежування від політичної кон’юнктури методичний посібник сприятиме формуванню толерантності у ставленні до подій та явищ національної історії у контексті світової історії.

Посібник складається з декількох частин, кожна з яких включає різні модулі (глави), написані спільно і відтворюють різні періоди нашої спільної історії. При цьому автори проекту погодилися з тим, щоб в ньому були висвітлені як проблеми з яких немає принципових розбіжностей в оцінках, так і ті, за якими в Росії та Україні є різні точки зору та інтерпретації.

Видання «Україна і Росія на перехрестях історії» – є першою частиною спільного методичного посібника для вчителів історії. Це – не класичний підручник, адже практика показала, що при наявності істотних відмінностей у програмах і стандартах шкільної освіти створення спільних підручників з участю різних країн – навряд чи здійсненне завдання. Тому, було вирішено спільно підготувати додаткові матеріали та розглядати їх як книгу для вчителя.

Щодо навчальних програм з історії

З метою удосконалення змісту шкільної освіти у 2011 році було розроблено і затверджено Кабінетом Міністрів України нову редакцію Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

Відповідно до нового державного стандарту загальноосвітні навчальні заклади набувають права з варіативної складової Типового навчального плану додавати необхідну кількість годин на вивчення окремих предметів. Це дає можливість поглибити регіональний аспект, врахувати особливості певного профілю, зацікавленості дітей та батьків.

Створені нові навчальні програми, у тому числі з української мови та літератури, які були оприлюднені для широкого громадського обговорення після 1 березня 2012 року і презентовані для педагогічної громади на початку квітня 2012 року. Метою створення цих програм є осучаснення навчального матеріалу, а головним пріоритетом є збереження здоров’я учнів, створення сучасного інформаційного контексту уроків.

Зважаючи на критичні повідомлення у ЗМІ, наголошуємо, що Міністерство не планувало і не планує скасування курсу «Історія України», а також скорочення годин на вивчення вищезазначених курсів. Відповідними робочими групами розроблені навчальні програми з усіх навчальних предметів, серед яких – історія України та всесвітня історія.

Так, у 5 класі передбачено вивчення пропедевтичного курсу «Вступ до історії України». Програма 6 класу, як і попередня – нині чинна (2005 року), передбачає інтегрований курс «Давня історія України та історія стародавнього світу».

Проектами навчальних програм для 7-9 класів передбачається послідовне систематичне вивчення історії середньовічної України (7 клас), раннього нового часу історії України (8 клас), доби національного відродження України ХІХ – початку ХХ ст. (9 клас).

З метою досягнення консенсусу в питаннях змістового наповнення та державних вимог до знань, умінь, яких мають набути учні після вивчення відповідних курсів «Історія України» та «Всесвітня історія», проекти навчальних програм обговорювалися громадськістю.

Крім того, варто зазначити, що вперше за всі роки незалежності на сайті Міністерства були розміщені електронні адреси розробників програм. Кожен охочий міг поставити запитання укладачам програм або надіслати їм свої пропозиції.

Щодо внесення змін до програми ЗНО з історії України на 2013 рік

На численні запити засобів масової інформації стосовно внесення змін до програми ЗНО з історії України на 2013 рік, зокрема вилучення імен Ю. Тютюнника, Д. Донцова, С. Бандери, Р. Шухевича, Є. Сверстюка, А. Горської, І. Дзюби, І. Світличного, введення інших імен слід зазначити про таке.

Зміст історичної освіти визначається не тестами ЗНО, а основними нормативними документами у викладанні шкільних історичних курсів є Державний стандарт базової і повної середньої освіти освітньої галузі «Суспільствознавство», навчальні програми з історії, що визначають мету шкільних історичних курсів, оскільки саме їх зміст найбільше сприяє вихованню учнів, знайомить зі світовим та вітчизняним історичним досвідом, формує здатність самостійно оцінювати історичні події.

Опанування абітурієнтами знань та навичок, які стосуються зазначених історичних осіб, – вміти характеризувати їхню діяльність, визначати її етапи, встановлювати відповідність між цією діяльністю та певними політичними силами чи обставинами, історичною епохою, оцінювати її вплив на хід історичних подій – передбачено окремими темами програми ЗНО 2013 року з історії України:

  • темою 19 «Західноукраїнські землі на початку ХХ ст.» – характеризувати діяльність західноукраїнського політичного руху на початку ХХ ст., визначати причини активізації західноукраїнського політичного руху на початку ХХ ст.;
  • темою 20 «Україна в Першій світовій війні» – позиції українських політичних сил Наддніпрянської України та західноукраїнських земель щодо війни, створення Союзу визволення України, характеризувати еволюцію позиції українських політичних сил у питанні війни;
  • темою 22 «Український державотворчий процес (1918-1920 рр.)» – Перший «Зимовий похід» Армії УНР, Другий «Зимовий похід» Армії УНР, характеризувати внутрішню та зовнішню політику Директорії, визначати особливості внутрішньої та зовнішньої ситуації в УНР часів Директорії, причини поразки національно-визвольних змагань;
  • темою 25 «Західноукраїнські землі (1921-1939 рр.)» – характеризувати різні течії в суспільно-політичному русі, радикалізацію політичного життя в 1930-х рр., утворення ОУН, діяльність (причини та наслідки діяльності) політичних партій західноукраїнських земель у 1930-х рр.;
  • темою 26 «Україна під час Другої світової та Великої Вітчизняної воєн (1939–1945 рр.)» – характеризувати діяльність ОУН, процес утворення УПА, діяльність радянських партизан та українського визвольного руху, розпізнавати на картосхемі території поширення та активних дій різних течій руху Опору;
  • темою 27 «Повоєнна відбудова та розвиток України в 1946 – на початку 1950-х рр.» – характеризувати процеси радянізації західних областей України, боротьбу ОУН та УПА, визначати причини та наслідки проведення операції «Вісла».
  • темою 28 «Україна в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (1953-1964 рр.)» – виникнення руху «шістдесятників», дисидентського руху наприкінці 1950 – початку 1960-х рр., характеризувати здобутки та особливості розвитку культури, сутність опозиційного руху, визначати причини виникнення та значення опозиційного руху;
  • темою 29 «Україна в період загострення кризи радянської системи (1965–1985 рр.)» – культура і духовне життя, опозиційний рух, характеризувати основні вимоги та напрями опозиційного руху 1960-1970-х рр., явища у сфері культури, визначати причини активізації опозиційного руху.

Тестами ЗНО не можливо перевірити знання про всі події, явища, постаті, які вивчаються за програмами  загальноосвітніх навчальних закладів. Тестові завдання для ЗНО спрямовані на виявлення сформованості соціально-адаптованого випускника загальноосвітнього навчального закладу, здатного навчатися впродовж життя, приймати виважені рішення, усвідомлювати свою роль у державі і світі.

Таким чином, змістове наповнення Програми ЗНО 2013 р. з історії України в повній мірі відображає основні етапи політичної (військово-політичної), суспільної діяльності Ю. Тютюнника, Д. Донцова, С. Бандери, Р. Шухевича, Є. Сверстюка, А. Горської, І. Дзюби, І. Світличного та відповідає державним вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, викладеним у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти.

Щодо вивчення літератури в загальноосвітніх закладах України

У 2010 році Міністерством освіти і науки України затверджена Концепція літературної освіти, в якій вказано, що в 11-річній загальноосвітній школі є навчально-виховна система вивчення літератури. Реалізацію Концепції з 5 по 11 клас забезпечують такі навчальні дисципліни: «Українська література», «Світова література», інтегрований курс «Література» (рідна і світова) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовою національних меншин.

Навчальні дисципліни, що забезпечують літературну освіту, презентують сучасному учневі здобутки української національної літератури, різних літератур народів України й світу, що сприяє всебічному розвитку школярів, вивченню ними свого місця в широкому полікультурному й полімовному просторі, вихованню інтересу до духовних надбань своєї країни та людства, взаємоповаги до людей незалежно від їхньої національності.

Хочемо підкреслити, що вчителі літератури на сьогодні не поставлені в жорсткі регламентуючі рамки стосовно вивчення творів з української літератури. Так, вчитель може за власним розсудом змінювати кількість годин на вивчення творів у резервний час та їх перелік.

Джерело: МОНМС
Переглядів: 583 | Додав: лана | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
» Пошук
» Календар
«  Лютий 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728
» Архів записів
» Друзі сайту

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання



Copyright MyCorp © 2024Сайт управляється системою uCoz